DIFOL

Knjigovodstvena podrska

Proverite izdatke za reklamu, propagandu i reperezentaciju

Posted by Aleksandra na decembar 7, 2012

Članom 7. Zakona o porezu na dobit preduzeća (pravnih lica) propisano je da se izdaci za reklamu i propagandu priznaju se kao rashod u iznosu do 5%, a da se izdaci za reprezentaciju priznaju se kao rashod u iznosu do 0,5% od ukupnog prihoda te da se kao rashodi propagande priznaju se samo oni pokloni i drugi rashodi koji služe promociji poslovanja poreskog obveznika.
Razlikovanje izdataka za reklamu i propagandu od izdataka za reprezentaciju nije u praksi uvek lako. Kako zakon „dozvoljava“ i do deset puta veće izdatke za reklamu i propagandu od izdataka za reprezentaciju, njihovo pravilno razlikovanje dolazi do punog izražaja. Najlakši način da se utvrdi šta se smatra troškovima reklame i propagande, a šta reprezentacijom je pravilo da su predmeti ili usluge učinjeni za reklamu i propagandu namenjeni pod istim uslovima većem broju unapred nepoznatih lica, za razliku od predmeta ili usluga učinjenih za reprezentaciju koji su namenjeni samo unapred poznatim licima. U poslovnim knjigama ovi izdaci se odvojeno evidentiraju, na računima 535 i 551.
Izdaci za reklamu i propagandu su: objavljivanje reklamnih i propagandnih poruka u sredstvima javnog informisanja (novine, časopisi, radio, televizija, bioskopi), prospekti, plakati, isticanje reklamnih poruka na javnom mestima (bilbordi, oglasni panoi), brošure, katalozi i publikacije koje se daju besplatno, izdaci za snimanje i prikazivanje reklamnih filmova, CD-ova i sličnih medija, izdaci za sponzorstava, kao i svi drugi izdaci za predmete koji su dati i usluge koje su učinjene pod istim uslovima većem broju unapred nepoznatih lica.
Izdaci za reprezentaciju su izdaci za predmete koji su dati i usluge koje su učinjene unapred poznatim licima. Najčešće su to topli napici, bezalkoholna i alkoholna pića, konzumacija jela i pića u ugostiteljskim objektima, prikladni predmeti: rokovnici, sredstva za pisanje, poslovne tašne i slično.
Relativno mali procenat od svega 0,5% od ukupnog prihoda, može uzrokovati da veliki broj privrednih subjekata već u toku godine iskoristi „kvotu“ reprezentacije za celokupnu godinu. Na ostvarenih 1.000.000 dinara ukupnog prihoda, običnom „matematikom“ dobijamo da su nam ukupno raspoloživa sredstva za reprezentaciju najviše 5.000 dinara. U našoj poslovnoj praksi gde je običaj da se poslovni partneri često druže, očekujemo da će mnogi privrednici „probiti“ ovu kvotu.
Jedan od negativnih efekata prekoračenih izdataka za reprezentaciju je i taj što se pravnom licu za taj iznos smanjuje ostvarena dobit koju prikazuje poslovnoj banci dokazujući svoju kreditnu sposobnost, a povećava oporeziva dobit.
Za davanja poslovnim partnerima koja imaju karakter reklame, propagande ili reprezentacije ne postoji obaveza plaćanja poreza na dohodak građana.
Troškovi ugostiteljskih usluga u povodu proslava, odnosno obeležavanja jubileja ili drugih značajnih datuma privrednog subjekta, odnosno državnih praznika (ručak ili večera za zaposlene, penzionere, poslovne partnere) su troškovi reprezentacije pa kao takvi ne predstavljaju zaradu, odnosno druga primanja zaposlenog i ne podležu plaćanju poreza na dohodak građana.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

 
%d bloggers like this: